آخرین خبرها
خانه / ارسال مطلب
ارسال مطلب

ارسال مطلب

جهت ارسال عکس های مربوطه لطفا آنها را با عنوان “مطلب مهمان” و بعد از آن عنوان مطلب به ایمیل info@masjedehojjat.ir بفرستید؛ همچنین جهت ارسال مطالب با نام خودتان به عنوان نویسنده، لطفا در سایت مسجد حضرت حجت(عج) عضو شده و وارد حساب کاربری خودتان شوید.
با تشکر.

 

توجه: برای استفاده از این امکان لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

۲۱ نظر

  1. داود دقیانوس

    با سلام و تحیت از مدیران محترم سایت وزین مسجد حضرت حجت (عج)

    ضمن تشکر و قدر دانی از طراحی سایت بعنوان پایگاه اطلاع رسانی معنوی ارتقاء سطح کمی و کیفی این سایت وزین را از خداوند متعال خواستارم
    با تجدید احترام
    داود دقیانوس

  2. بسم رب الشهداء والصدیقین
    سلام و درود بر شهیدان شاهد همیشه جاوید تاریخ اسلام

    ***********
    اگر شور یک عارف عاشق را با منطق یک فرد مصلح ترکیب کنید از آن منطق شهید بدست می آید.
    (شهید مطهری)
    **********
    بار دیگر لاله ها از خاک روئیدن گرفت
    غنچه، پیراهن شکاف انداخت، خندیدن گرفت
    نغمه داوود یر دادند مرغان چمن
    عطر گل در کوچه های شهرپیچیدن گرفت . . .
    ******
    پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند
    اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند .
    (شهید آوینی )
    **********
    شهید رضا رخشانی جوانی باتقوی ، صالح و وارسته ای بودند که در وادی عشق ، آگاهانه و با بصیرت کامل در کاروان عاشورائیان زمان خویش ، عاشقانه پای در رکاب جهاد سرخ نمودند و جان خویش را به مسلخ عشق الهی بردند و ابراهیم وار اسماعیل خویش را قربانی کردند و اینک ما مانده ایم و رسالت سنگین پیام رضا
    که ای انسان
    اگر مرگ سرخ را انتخاب نکنی مرگ سیاه تو را انتخاب خواهد کرد و تو در این برهه از زمان یا حسینی باش یا زینبی و الا یزیدی باقی خواهی ماند .
    آری رضا ، با رضایت و درایت و شعور منبعث از معارف دینی و قرآنی چون مولای خویش ، مرگ سرخ را ایستاده و آگاهانه برگزید و رضا اینگونه توانست ، رضای الهی را برای خود رقم بزند
    داود دقیانوس
    بهمن ماه ۱۳۹۳

  3. قنات وزوان از دید یونسکو
    Vazvan Qanat in Vazvan city, Iran; this Qanat has an underground dam. They dug the whole of the gallery toward the dam through stone, and so this gallery is constructed in stone and they built a dam between the wet zone and the dry zone of this Qanat. The dam stores the Qanat water in winter they get access to the dam through a gallery down the front and from the other gallery they go behind this dam. This dam dates back to Sassanid era about 1600 years ago.

  4. شهرمن وزوان من

    گویم از شهری که همچون یک نگین در میان شهرها تابنده است

    شهر من وزوان من خاکش گهر چون ز مهر و عاشقی آکنده است

    هم ز تاریخش بود دُری گران هم به فرهنگ و هنر در هر زمان

    یک قناتش در جهان است بی نظیر مردمانش با خدا و سر به زیر

    قلعه اش دُری میان شهر ماست زادگاه مردمان با خداست

    چون شهیدانی فداکار وطن داده اند در راه یزدان جان و تن

    روستاهایش بود سرسبز وناب از رباطش تا مراوندش پرآب

    نام وزوان در همه ایران تک است مردمانش نخبه اند ونامدار

    مردمان اینجا همه زحمت کش اند در ره همشهریان خدمتگزار

    از جوانمردان وزوان گویمت از جوانانی برومند وقوی

    با زبانی منحصر بر شهر من از دَری و فارسی و پهلوی

    اندکی از شهر تا بیرون روی چون ببینی دشتهای بیکران

    دشت گندم ،دشت جو، یا مزرعه میوه یا طلای سرخش زعفران

    شهر من باشد پراز مهروهنر مسگران، ریسندگان، صنعتگران

    هر زنی در شهر من تعلیم یافت سوی سنت های دیرینش شتافت

    با کمک از دست پرمهروتلاش تا ببافد فرش های دست بافت

    گفتم از شهرم و دادم دست باد شعر خود را تا بخواند هر بلاد

    شهر من وزوان من آباد باد مردمانش زنده و دلشاد باد

    این دعای آخرم بر شهر من تا خداوندم نگهدار تو باد

    شاعر:هادی میرزاخانی

  5. جهان بیرنیت برتر

    سایت خوبی است موارد استفاده زیادی دارد انشاالله .

  6. موضوع حمام های قدیمی وآسیاب های آبی واز همه مهمتر قنات بزرگ وزوان درفلات مرکزی وزوان بسیار برای مردم است .
    روایتی از مستندات قنات بزرگ وزوان درمرکز کشور با قدامت بیش از ۵۰۰۰ساله که هویت وقدامت تاریخی شهروزوان را نشان می دهد بانظر تاریخ نویسان،جغرافیدانان وجهانگردان .
    این قنات در قسمت شمالی شهر وزوان و قسمت جنوبی شهر میمه واقع درفلات مرکزی وزوات قرارگرفته و جزءچند اثری است که با وجود سد ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ساله خود می تواند گویای قدمت سکونت در شهر وزوان باشد.

    قنات بزرگ وزوان در یک لایه ی رسوبی – سنگی قرار دارد که در طی سالیان متمادی با پایین رفتن سطح آب منطقه در دو طبقه یکی لایه ی رسوبی که از مظهر قنات دارای ۲۰۰۰ متر طول و ۴۰/۱۸ متر عمق بوده که عمق آن در مادر چاه فعلی مشهود است. طبقه ی زیرین قنات که آب در آن جریان دارد از کف آب رو تا ارتفاع ۲ متر و ۱۰ سانتیمتر در لایه ی سنگی کوهستانی حفر شده.

    ۲٫ دکتر عبد الکریم بهنیا استاد دانشگاه اهواز در کتاب قنات سازی و قنات داری صفحه ی ۱۳۹ چنین آورده است:

    «نگارنده در آبان ماه ۶۳ در قنات قدیم وزوان واقع در بخش وزوان شهرستان اصفهان، سیستم بسیار جالبی را که برای مهار کردن آب در فاصله زمانی اول آذر لغایت ۲۵ الی ۳۰ فروردین سال بعد به کار می رود مشاهده کرده است. بنا به گفته اهالی، این سیستم در حدود ۳۰۰۰ سال پیش ساخته شده و این قنات تنها قنات در تمام منطقه اصفهان است که بدین طریق آب زیرزمینی را ذخیره می کند. شرح مختصر این سیستم چنین است که یکی از میله های قنات را که حدود ۶۰۰ متر از مادرچاه فاصله دارد (و احتمالاً چاه ترکان خشکان است) به قطر حدود ۳ متر گشاد کرده اند و دیواری به ضخامت ۱ متر، عرض ۳ متر و بلندی کل عمق چاه از سنگ و ساروج ساخته اند. بر روی این دیوار، به فاصله ی یک متر به یک متر، ۷ سوراخ استوانه ای به قطر ۳۰ سانتیمتر تعبیه کرده اند. کوره این قنات از انتهای این دیوار عبور می کند. هفتمین سوراخ، ۷ متر از لبه تاج کوره قنات فاصله دارد. اول آذرماه هر سال، هم دهانه کوره و هم دهانه ۷ سوراخ مذبور رابا سنگ و سیمان می گیرند. طبیعی است که مقداری از آب در پشت این سد زیرزمینی ذخیره می شود.تجربه سالیان دراز نشان داده استکه سطح آب به حدود یک متری در بالای نزدیکترین سوراخ به سطح زمین می رسد. در فاصله ی ۲۵ الی ۳۰ فروردین، اولین سوراخ را باز می کنند. حدود ۱۰ روز طول می کشد تا سطح آب به زیر سوراخ اول افت کند به همین ترتیب پس از هر ۱۰ روز سوراخ دوم و سوم و … را نیز باز می کنند، زیرا زمان افت سطح آب برای هر یک متر حدود ۱۰ روز است. پس از گشودن هر ۷ سوراخ که تقریباً تا اوایل تیرماه طول می کشد، دهانه کوره قنات را باز می کنند…»(بهنیا،۱۳۶۸، ۱۳۹)

    ۳٫ قنات بزرگ وزوان در گذشته دارای سه رشته بوده که از محلی بالاتر از بند قدیمی منشعب می شده است:

    الف- نخستین رشته که از مظهر قنات (سراُرچه) شروع می شده و با عبور از شهر فعلی میمه تا شهر فعلی جوشقان ادامه داشته که با بی مهری ساکنین شهر میمه، قسمتی از آن مسدود گردیده. این رشته در حال حاظر از مظهر قنات حدود ۱۸۰۰ متر تا ۲۰۰۰ متر طول دارد و دارای ۷۸ حلقه چاه می باشد که از این چاه ها ۴۰ حلقه در زیر بند (سد زیرزمینی ساخته شده از ساروج) قرار دارد و حد فاصل هر میله ی چاه از ۱۸ تا ۲۵ متر می باشد.از بالای بند تا مادر چاه فعلی که دارای ۳۸ حلقه چاه می باشد که فاصله ی هر چاه با چاه دیگر ۱۵ تا ۲۰ و ۲۵ متر می باشد.بنابر این طول قنات ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متر می باشد که ۱۰۰۰ متر آن زیر بند قدیمی و ۸۰۰ متر آن در بالا دست بند زیر زمینی قرار گرفته است.

    ب- رشته ی دوم که از داخل شهر فعلی میمه به طرف شرق و حدود ۱۰۰۰ متر بوده به طرف اتوبان اصفهان – تهران به سمت میمه ادامه داشته که مسیر آن بر روی زمین و تا حدودی در زیر زمین کور شده ولی آثار آن در زیر زمین قابل مشاهده است.

    ج – رشته ی سوم از محل شروع رشته ی دوم به طرف غرب در شهر میمه ادامه داشته و به سمت مسجد جامع شهر میمه و محل پارک قدس کشیده می شده که در حال حاضر آثار چاه های آن بر روی زمین وجود ندارد ولی در زیر زمین کوره ی قنات امتداد دارد و قابل مشاهده است هر چند این رشته هم در نیمه های راه مسدود گردیده.

    ۴٫ نکته قابل توجّهی که در مورد این قنات قابل ذکر است و کارشناسان میراث فرهنگی و کارشناسان ژاپنی یونسکو نیز آن را تأیید نموده اند در نقطه ای از قنات که بالای بند قنات است سه شکاف زیر زمینی (در اصطلاح محلی کِر) یا تنور آبی وجود دارد و پس از بند کردن آب، این شکاف ها، آب چهل لیتر در ثانیه ذخیره شده در پشت سد به مدت ۱۲۰ روز از دهم آذر تا دهم فروردین هر سال را به مخازن بزرگی که در زیر زمین وجود دارد هدایت می کند و پس از گشایش دریچه های تعبیه شده در بند یا سد به تدریج آب ذخیره شده به صورت خود جوش و با کمک نیروی ثقل زمین، به چرخۀ مصرف باز می گردد. از آن جا که گنجایش کانال های قنات از پشت سد به طول ۸۰۰ متر با عرض یک متر و ارتفاع چهار متر ۳۲۰۰ =۴ ×۸۰۰ متر مکعب آب است ولی آبی که در پشت سد ذخیره می شود از دهم آذر ماه تا دهم فروردین بر اساس قطر آبدهی قنات طبق معادله ۴۱۴۷۲۰ = ۴۰ × ۸۶۴۰۰ × ۱۲۰ متر مکعب آب است که بیش از گنجایش کانال های قنات می باشد و میزان ۴۱۱۵۲۰ متر مکعب مازاد گنجایش کانال ها در مخازن زیر زمینی توسط تنور های آبی مذکور ذخیره می گردد و با بازگشایی دریچه های سد، به مرور به چرخه مصرف وارد می شود.

    مطالب ارائه شده توسط کارشناسان ژاپنی در مورد قنات عمومی شهر وزوان

    ۵٫ نکته دیگری که در مورد این قنات وجود دارد این است که با باز گشایی سد و حرکت آب به سمت بیرون، در صورت بسته شدن مجدد سد، چرخه ذخیره سازی با مشکل مواجه می گردد و تا حدودی می توان گفت که در طول سال فقط یک بار به صورت کامل عمل ذخیره سازی آب در این قنات به صورت جدی فعلیت دارد.
    قلات مرکزی وزوان یکی از بزرگترین حوضه حاصلخیز مرکز کشور است که منحصر بفرد بود وشگفتهای خاصی را به این منطقه بخشیده ولذا بقیه قنوات زیرمجموعه و رودهای کوچکی از قنات بزرگ وزوان است که بعلت عدم کنترل ویا بعلت مرکزیت بخش ضمن سوءاستفاده وقانون شکنی عده معدودی که نیتی جز غارت وچپاول منطقه نداشته و همچنان به فرار جمعیت وثروتهای طبیعی ،معنوی ،علمی،ومادی می پردازند
    فلات مرکزی وزوان همانطور که گفته شد منحصربفرد بوده چراکه رشته کوه البزر حاصل حوضه های حاصلخیر دشت البرز وکرج ورشته کوه زاکرس مناطق حاصلخیز شمالی وکوه سفید دماوند منطقه حاصلخیز دماوند وحوضه های حاصلخیز شمیرانات ولواسانات وهمچنین رشته کوههای کرکس حوضه حاصلجیز قلات مرکزی وزوان شامل قنات بزرگ وزوان تنها سد بزرگ زیرزمینی رشته کوه کرکس وقنوات کوچک وزیر مجموعه قنات بزرگ وزوان که حوضه حاصلخیز مرکزی وزوان وکاشان ونطنز را بوجود می آورد که این از زیبایهای وشگفتیهای رشته کوه کرکس است .
    امید است که این اثر تاریخی وبزرگ هرچه زودتر باکمک مردم و مسولین وهمه یاری رسانان وسربازان انقلاب از دست غارتگران پلید نجات یابد ومسولین کشور دیدگاه خاص و ویژه ای نسبت به این اثر مهم داشته باشتد. اتتماس دعا

  7. موضوع حمام های قدیمی وآسیاب های آبی واز همه مهمتر قنات بزرگ وزوان درفلات مرکزی وزوان بسیار برای مردم بسیارمهم است .
    روایتی از مستندات قنات بزرگ وزوان درمرکز کشور با قدامت بیش از ۵۰۰۰ساله که هویت وقدامت تاریخی شهروزوان را نشان می دهد بانظر تاریخ نویسان،جغرافیدانان وجهانگردان .
    این قنات در قسمت شمالی شهر وزوان و قسمت جنوبی شهر میمه واقع درفلات مرکزی وزوات قرارگرفته و جزءچند اثری است که با وجود سد ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ساله خود می تواند گویای قدمت سکونت در شهر وزوان باشد.

    قنات بزرگ وزوان در یک لایه ی رسوبی – سنگی قرار دارد که در طی سالیان متمادی با پایین رفتن سطح آب منطقه در دو طبقه یکی لایه ی رسوبی که از مظهر قنات دارای ۲۰۰۰ متر طول و ۴۰/۱۸ متر عمق بوده که عمق آن در مادر چاه فعلی مشهود است. طبقه ی زیرین قنات که آب در آن جریان دارد از کف آب رو تا ارتفاع ۲ متر و ۱۰ سانتیمتر در لایه ی سنگی کوهستانی حفر شده.

    ۲٫ دکتر عبد الکریم بهنیا استاد دانشگاه اهواز در کتاب قنات سازی و قنات داری صفحه ی ۱۳۹ چنین آورده است:

    «نگارنده در آبان ماه ۶۳ در قنات قدیم وزوان واقع در بخش وزوان شهرستان اصفهان، سیستم بسیار جالبی را که برای مهار کردن آب در فاصله زمانی اول آذر لغایت ۲۵ الی ۳۰ فروردین سال بعد به کار می رود مشاهده کرده است. بنا به گفته اهالی، این سیستم در حدود ۳۰۰۰ سال پیش ساخته شده و این قنات تنها قنات در تمام منطقه اصفهان است که بدین طریق آب زیرزمینی را ذخیره می کند. شرح مختصر این سیستم چنین است که یکی از میله های قنات را که حدود ۶۰۰ متر از مادرچاه فاصله دارد (و احتمالاً چاه ترکان خشکان است) به قطر حدود ۳ متر گشاد کرده اند و دیواری به ضخامت ۱ متر، عرض ۳ متر و بلندی کل عمق چاه از سنگ و ساروج ساخته اند. بر روی این دیوار، به فاصله ی یک متر به یک متر، ۷ سوراخ استوانه ای به قطر ۳۰ سانتیمتر تعبیه کرده اند. کوره این قنات از انتهای این دیوار عبور می کند. هفتمین سوراخ، ۷ متر از لبه تاج کوره قنات فاصله دارد. اول آذرماه هر سال، هم دهانه کوره و هم دهانه ۷ سوراخ مذبور رابا سنگ و سیمان می گیرند. طبیعی است که مقداری از آب در پشت این سد زیرزمینی ذخیره می شود.تجربه سالیان دراز نشان داده استکه سطح آب به حدود یک متری در بالای نزدیکترین سوراخ به سطح زمین می رسد. در فاصله ی ۲۵ الی ۳۰ فروردین، اولین سوراخ را باز می کنند. حدود ۱۰ روز طول می کشد تا سطح آب به زیر سوراخ اول افت کند به همین ترتیب پس از هر ۱۰ روز سوراخ دوم و سوم و … را نیز باز می کنند، زیرا زمان افت سطح آب برای هر یک متر حدود ۱۰ روز است. پس از گشودن هر ۷ سوراخ که تقریباً تا اوایل تیرماه طول می کشد، دهانه کوره قنات را باز می کنند…»(بهنیا،۱۳۶۸، ۱۳۹)

    ۳٫ قنات بزرگ وزوان در گذشته دارای سه رشته بوده که از محلی بالاتر از بند قدیمی منشعب می شده است:

    الف- نخستین رشته که از مظهر قنات (سراُرچه) شروع می شده و با عبور از شهر فعلی میمه تا شهر فعلی جوشقان ادامه داشته که با بی مهری ساکنین شهر میمه، قسمتی از آن مسدود گردیده. این رشته در حال حاظر از مظهر قنات حدود ۱۸۰۰ متر تا ۲۰۰۰ متر طول دارد و دارای ۷۸ حلقه چاه می باشد که از این چاه ها ۴۰ حلقه در زیر بند (سد زیرزمینی ساخته شده از ساروج) قرار دارد و حد فاصل هر میله ی چاه از ۱۸ تا ۲۵ متر می باشد.از بالای بند تا مادر چاه فعلی که دارای ۳۸ حلقه چاه می باشد که فاصله ی هر چاه با چاه دیگر ۱۵ تا ۲۰ و ۲۵ متر می باشد.بنابر این طول قنات ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متر می باشد که ۱۰۰۰ متر آن زیر بند قدیمی و ۸۰۰ متر آن در بالا دست بند زیر زمینی قرار گرفته است.

    ب- رشته ی دوم که از داخل شهر فعلی میمه به طرف شرق و حدود ۱۰۰۰ متر بوده به طرف اتوبان اصفهان – تهران به سمت میمه ادامه داشته که مسیر آن بر روی زمین و تا حدودی در زیر زمین کور شده ولی آثار آن در زیر زمین قابل مشاهده است.

    ج – رشته ی سوم از محل شروع رشته ی دوم به طرف غرب در شهر میمه ادامه داشته و به سمت مسجد جامع شهر میمه و محل پارک قدس کشیده می شده که در حال حاضر آثار چاه های آن بر روی زمین وجود ندارد ولی در زیر زمین کوره ی قنات امتداد دارد و قابل مشاهده است هر چند این رشته هم در نیمه های راه مسدود گردیده.

    ۴٫ نکته قابل توجّهی که در مورد این قنات قابل ذکر است و کارشناسان میراث فرهنگی و کارشناسان ژاپنی یونسکو نیز آن را تأیید نموده اند در نقطه ای از قنات که بالای بند قنات است سه شکاف زیر زمینی (در اصطلاح محلی کِر) یا تنور آبی وجود دارد و پس از بند کردن آب، این شکاف ها، آب چهل لیتر در ثانیه ذخیره شده در پشت سد به مدت ۱۲۰ روز از دهم آذر تا دهم فروردین هر سال را به مخازن بزرگی که در زیر زمین وجود دارد هدایت می کند و پس از گشایش دریچه های تعبیه شده در بند یا سد به تدریج آب ذخیره شده به صورت خود جوش و با کمک نیروی ثقل زمین، به چرخۀ مصرف باز می گردد. از آن جا که گنجایش کانال های قنات از پشت سد به طول ۸۰۰ متر با عرض یک متر و ارتفاع چهار متر ۳۲۰۰ =۴ ×۸۰۰ متر مکعب آب است ولی آبی که در پشت سد ذخیره می شود از دهم آذر ماه تا دهم فروردین بر اساس قطر آبدهی قنات طبق معادله ۴۱۴۷۲۰ = ۴۰ × ۸۶۴۰۰ × ۱۲۰ متر مکعب آب است که بیش از گنجایش کانال های قنات می باشد و میزان ۴۱۱۵۲۰ متر مکعب مازاد گنجایش کانال ها در مخازن زیر زمینی توسط تنور های آبی مذکور ذخیره می گردد و با بازگشایی دریچه های سد، به مرور به چرخه مصرف وارد می شود.

    مطالب ارائه شده توسط کارشناسان ژاپنی در مورد قنات عمومی شهر وزوان

    ۵٫ نکته دیگری که در مورد این قنات وجود دارد این است که با باز گشایی سد و حرکت آب به سمت بیرون، در صورت بسته شدن مجدد سد، چرخه ذخیره سازی با مشکل مواجه می گردد و تا حدودی می توان گفت که در طول سال فقط یک بار به صورت کامل عمل ذخیره سازی آب در این قنات به صورت جدی فعلیت دارد.
    قلات مرکزی وزوان یکی از بزرگترین حوضه حاصلخیز مرکز کشور است که منحصر بفرد بود وشگفتهای خاصی را به این منطقه بخشیده ولذا بقیه قنوات زیرمجموعه و رودهای کوچکی از قنات بزرگ وزوان است که بعلت عدم کنترل ویا بعلت مرکزیت بخش ضمن سوءاستفاده وقانون شکنی عده معدودی که نیتی جز غارت وچپاول منطقه نداشته و همچنان به فرار جمعیت وثروتهای طبیعی ،معنوی ،علمی،ومادی می پردازند
    فلات مرکزی وزوان همانطور که گفته شد منحصربفرد بوده چراکه رشته کوه البزر حاصل حوضه های حاصلخیر دشت البرز وکرج ورشته کوه زاکرس مناطق حاصلخیز شمالی وکوه سفید دماوند منطقه حاصلخیز دماوند وحوضه های حاصلخیز شمیرانات ولواسانات وهمچنین رشته کوههای کرکس حوضه حاصلجیز قلات مرکزی وزوان شامل قنات بزرگ وزوان تنها سد بزرگ زیرزمینی رشته کوه کرکس وقنوات کوچک وزیر مجموعه قنات بزرگ وزوان که حوضه حاصلخیز مرکزی وزوان وکاشان ونطنز را بوجود می آورد که این از زیبایهای وشگفتیهای رشته کوه کرکس است .
    امید است که این اثر تاریخی وبزرگ هرچه زودتر باکمک مردم و مسولین وهمه یاری رسانان وسربازان انقلاب از دست غارتگران پلید نجات یابد ومسولین کشور دیدگاه خاص و ویژه ای نسبت به این اثر مهم داشته باشتد. اتتماس دعا

  8. با توجه به راه اندازی سایت مستقل صبح وزوان،کاربران محترم جهت پی گیری اخبار و مطالب منطقه ، شهرستان و شهر وزوان به آدرس زیر مراجعه نمایند.

    http://www.sobhevazvan.ir

  9. سایت صبح وزوان
    یادواره افلاک عاشورایی شهدای وزوان
    هیئت شیفتگان حسینی وزوان
    دانشگاه پیام نور مرکز وزوان
    نماینده مجلس آقای حاجی
    هیئت انصارالمهدی وزوان
    دبیرستان ۲۲ بهمن وزوان
    هیئت تعزیه خوانی وزوان
    گل سرخ جوشقان قالی
    هیئت علی اکبر وزوان
    دبستان انقلاب وزوان
    برخی از سایت های وزوان

    صبح وزوان سه
    صبح وزوان یک
    صبح وزوان دو
    ویو زادگاه من
    نسیم وزوان
    وزوان روز
    ویو نیک
    وزو

  10. سایت صبح وزوان
    یادواره افلاک عاشورایی شهدای وزوان
    هیئت شیفتگان حسینی وزوان
    دانشگاه پیام نور مرکز وزوان
    نماینده مجلس آقای حاجی
    هیئت انصارالمهدی وزوان
    دبیرستان ۲۲ بهمن وزوان
    هیئت تعزیه خوانی وزوان
    گل سرخ جوشقان قالی
    هیئت علی اکبر وزوان
    دبستان انقلاب وزوان
    سازمان حسابرسی
    صبح وزوان سه
    صبح وزوان یک
    صبح وزوان دو
    ویو زادگاه من
    نسیم وزوان
    وزوان روز
    ویو نیک
    وزوان

  11. تعاونی مسافربری تی بی تی وزوان

    چاپ
    پست الکترونیک

    مجموعه: اجتماعی
    تاریخ انتشار شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۴ ۲۳:۱۱
    نگارش یافته توسط مدیرکل سایت
    تعداد بازدید: ۳۸
    کد خبر:۱۶۰۶

    b_200_150_16777215_00_images_PIC94_DEY_zxzczxczxc.jpg

    مژده به همشهریان محترم

    با پیگیری های مستمر بالاخره انتظار ها به پایان رسید و پایانه فروش بلیط اتوبوس های شرکت تعاونی تی بی تی از امروز فعالیت خود را در شهر وزوان آغاز کرد.

    دفترفروش بلیط اتوبوس تعاونی ١۵ اصفهان تی بی تی به مقصدتهران ترمینال جنوب، ترمینال شرق وآزادی کرج در آژانس کوثر وزوان راه اندازی گردیده است.

    همشهریان محترم و همچنین روستا های اطراف جهت رزرو بلیط و اطلاع از ساعات حرکت همه روزه باشماره ۴۵۴٢۶۵۴۵ و جهت هماهنگی باشماره ۴۵۴٢۴۵۴۵ آژانس کوثرتماس حاصل فرمایند و یا با مراجعه حضوری به دفتر بلیط خود را تهیه فرمایند.

    همچنین برای خرید بلیط تهران به وزوان می توانید بامراجعه به تعاونی ۱۵ شرکت تی بی تی واقع در ترمینال جنوب و ترمینال شرق تهران بلیط خود را تهیه فرمایید

    منبع: سایت صبح وزوان.

  12. اولین کارخانه برق وزوان در دهه ۴۰ توسط فردی به نام استاد حسین که از اهالی اصفهان بود در محل فعلی بانک صادرات بنا گردید.ابتداء یک موتور برق کوچک نصب و شروع به برق دهی کرد و بعدا با افزایش متقاضیان موتور دومی که میزان برق دهی آن بیشتر بود نصب و راه اندازی شد.موتور چی های کارخانه حاج سید جلال و سید مصطفی حسینی نژاد و کوچک علی بودند که همه روزه با غروب آفتاب و تاریک شدن هوا موتور را روشن و نزدیک به ساعت دوازده شب آن را خاموش می کردند.

    در اوایل اکثر متقاضیان بدون نصب کنتور برق دار می شدند و در اصطلاح به آنها تک لامپی گفته می شد و روال به این صورت بود که کابلی ازتیر برق کوچه گرفته می شد و تا اتاقی که مورد نظر صاحب خانه بود ادامه داشت و در واقع صاحب خانه حق اضافه کردن انشعاب و یا لامپ به جزء تک لامپ قرار دادی نداشت و در پایان هرماه هم یک مبلغ ثابتی بعنوان هزینه برق به نماینده استاد حسین پرداخت می گردید. ساعت یازده و نیم هر شب موتور چی مربوطه با علامت خاموش و روشن کردن برق که به فاصله پنج دقیقه و برای سه بار تکرار می کرد به برق داران هشدار می داد که برق در حال قطع شدن می باشد و افرادی که مشغول کاری بوده و یا در شب نشینی به سر می بردند ،خود را جمع و جور کرده و می گفتند برق خبرش که پابیده بیشیمه.

  13. ایجاد اشتغال و سر و سامان دادن به اوضاع کاری جوانان به خصوص جوانان منطقه فلات مرکزی وزوان همواره از دغدغه های مسولین و مردم منطقه بوده و خواهد بود با این تفاصیل که مردم و مسولین به دنبال حل یک مشکل می گردند و نه ایجاد هزاران مشکل جدید.

    منطقه بکر فلات مرکزی اگر از تمام امکانات محروم بوده لااقل دارای هوای پاکیزه و به دور از آلاینده ها می باشد و فکر نمی کنم مردم این دیار به این راحتی حاضر به معامله از دست دادن این نعمت الهی در برابر ایجاد اشتغال و سود آوری برای عده ای خاص باشند.اگر قرار است کاری اقتصادی و یا سرمایه گذاری در منطقه صورت گیرد،می بایست تمام جوانب کار از جمله مزایا و معایب آن مورد ارزیابی کارشناسان محلی و خبره قرار گرفته و بعد تصمیم به اجرایی شدن آن گرفته شود.

    بررسی های انجام شده نشان می دهد در مناطقی که صاحب پتروشیمی ودر کل کارخانه های تصفیه نفت و مشتقات(پالایشگاهها و…..)آن گردیده اند،از همان ابتداء یکی از ارزنده ترین نعمت های الهی یعنی هوای پاکیزه را از دست داده و به دنیال آن مردم منطقه هر روز با مرض جدیدی دست و پنجه نرم می کنندو در این رابطه انواع و اقسام سرطانهای حادث شده برای کارکنان اینگونه مجتمع ها را هم نباید نادیده گرفت.نمونه بارز آن پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان می باشد که در هنگام عبور از کنار آنها با استشمام بوی متعفن مواد سمی ،می توان حس کرد که با افتتاح چنین کارخانه ای در منطقه چه فاجعه غیر قابل جبرانی اتفاق خواهد افتاد.

    پس بیایم کمی عاقلانه تر فکر کنیم و به دنبال صنایعی بگردیم که فاقد آلودگی هوا و محیط زیست بوده و یا لااقل آلودگی کمتری ایجاد می نمایند و هرگز نگذاریم که پای صنایع آلوده کننده ای مثل پتروپالایش و امثالهم.و……به منطقه فلات مرکزی باز شود.

  14. ۵i9s6b1p7gav

    نزدیک به یک سال از شروع عملیات گمانه زنی از حمام تاریخی وزوان می گذرد که با توجه به شروع گود برداری در فصل سرما و هم زمانی با بارش برف زمستانی به نظر می رسید که شهرداری و شورای شهر وزوان عجله زیادی
    برای بازسازی این اثر تاریخی داشته و در آینده نزدیکی شاهد افتتاح آن خواهیم بود ولی به نظر می رسد با گذشت زمان آن آب و تاب و….کمی فروکش کرده و انگار این پروژه هم درگیر کاغذ بازی و سیستم اداری شده تا بدان حد که تاکنون هیچ عملیاتی شروع نگردیده و انتظار هم نمی رود که به این زودی ها شاهد شروع بازسازی باشیم.

    شنیده ها حاکی از آن است که سازمان میراث فرهنگی با پرداخت ۵۰ درصد هزینه های بازسازی موافقت نموده لیکن ابتدای به ساکن این شهرداری می باشد که می بایست شروع کننده عملیات باشد تا در ادامه میراث سهم خود را پرداخت نماید و در حال حاضر نیز هیچ بودجه ای برای این کار تخصیص نیافته است.

    با توجه به موارد فوق و اینکه بلاخره شهرداری می بایست عملیات بازسازی را شروع نماید تا میراث سهم خود را پرداخت نماید ،پیشنهاد می گردد اکنون که در ماه محرم قرار داریم و تعداد زیادی از همشهری های عزیز به این مناسبت از دور و نزدیک برای برگزاری مراسم حسینی به وزوان می آیند،طی جلسه ای از آنها دعوت و درخواست کمک و همیاری برای شروع عملیات بازسازی گردد.evmd663cxty5

  15. آقای مداح با سلام
    با توجه به درخواست تعداد زیادی از همشهریان برای تبلیغ سایت صبح وزوان در پایگاه مسجد حجت و علی رغم در خواستهای مکرر بنده از شما جهت درج صبح وزوان در قسمت پیوند های آن پایگاه ،خواهشمند است آدرس زیر را در پیوندتان قرار دهید.

    http://www.sobhevazvan.ir

    سایت صبح وزوان

  16. دل نوشته کاربران / وزوانم کجایی؟؟دقیقا کجایی؟؟
    نوشته شده در ۲۰۱۶/۰۱/۱۳ توسط سروش

    خیلی غریبه هم باشی؛ از هر نقطه ای که به شهر وزوان وارد بشوی به راحتی می توانی به جدالی پی ببری که در این منطقه بر سر نام ها در جریان است.
    فقط کافی است چند تابلوی راهنمای جاده را پشت سر بگذاری تا این جدال برایت روشن شود.
    Meymeh 15
    Meymeh 20 km
    Meymeh 5 km
    Meymeh 10 km
    نام شهر وزوان از زمانی که نقشه راه ها و جغرافیایــی نام شهرها در آن نگاشته شد و تا همین چند سال پیش فقط با یک رسم الخط متحد نوشته می شد؛ VAZVAN یا وزوان
    اما از زمان مشخصی به این سو تابلوهای راهنمای شهرها در منطقه بنا به دلخواه مسئولان محلی به شکلی متفاوت نوشته شده و می شود. ظاهرا برخی مسولان وقتی می بینند توان تلفظ حروف نام یک شهر را ندارند ، ترجیح می دهند به جای تلاش برای یادگیری آنچه از آن عاجزند، تمام تلاش خود را صرف تغییر حروف یا از بین بردن کامل نام آن شهر می کنند.

    در تمام متون قدیم و جدید و معتبر نام وزوان آمده است رسم الخطی جز Vazvan دیده نمی شود اما ظاهرا برای برخی این رسم الخط و نحوه ی تلفظش بسیار دشوار و غیر قابل قبول است که بر خلاف عرف رایج تاریخی ، به تغییر و از بین بردن آن علاقه ی وافر دارند. البته دلایلی هست که نشان میدهد دلیل این فعالیت های عجیب ، نه دعوا بر سر رسم الخط نوشتاری یک نام بلکه جنگی بر سر ریشه هاست.

    نگاهی دقیق به سایر نام های ریز و درشتی که جملگی تغییر یافته اند یا در شکل و حروف به کار رفته در آنها تغییرات جهت دار ایجاد شده است نشان می دهد دراین منطقه چیزی به نام “دعوای نام ها” وجود ندارد و مساله از یک سوء تفاهم یا خطای سهوی بسیار فاصله دارد. در واقع مسأله اصلی “جنگ حذف ریشه” هاست. تلاشی متعمدانه برای تغییر هویت یک شهر و جدا سازی اماکن از تاریخی که به آن تعلق دارند.
    بدون نام/

  17. این شتری است که در خانه همه کس می خوابد

    به عنوان تسلیت و همدری به کار می رود تا مصیبت دیدگان را موجب دلگرمی و دلجویی باشد

    بر هیچ آدمی اجل ابقا نمی کند

    سلطان مرگ هیچ محابا نمی کند

    اصطلاح و ضرب المثل بالا به عنوان تسلیت و همدری به کار می رود تا مصیبت دیدگان را موجب دلگرمی و دلجویی باشد و متعدیان و متجاوزان را مایه تنبیه و عبرت؛ تا بدانند که عفریت مرگ در عقب است و مانند شتر قربانی در آستانه در هر خانه و کاشانه ای زانو به زمین می زند و تا بهره و نصیبی نستاند بر پای نمی خیزد. و همچنین از باب تذکار و هشدار به کسانی که در حس نسیان و فراموشی، آنان را در روزگار فراغ و آسایش از دریافت نشیب و فرود روزگار باز می دارد نیز ضرب المثل بالا مورد اصطلاح و استناد قرار می گیرد و با زبان بی زبان می گوید: غره مشو، به خود مبال که زمانه همیشه بر یک منوال و به یک صورت و حال نیست. دیر یا زود، دریافت مرگ و میر، کابوس وبال و نکای بر بالای سر تو نیز سایه خواهد افکند و آنچه نمی پنداشتی جامه عمل می پوشاند. آری، این شتری است که در هر خانه می خوابد و بهره بر میگیرد. اما ریشه تاریخی آن:

    بطوری که می دانیم و در مقاله گوشت شتر قربانی در کتاب حاضر فی الجمله شرح داده شد، سه روز قبل از عید قربان یک شتر ماده را در حالی که به انواع گلهای رنگارنگ و حتی سبزی و برگهای درختان زینت داده بودند و جمعیت بسیاری از هر طبقه و صنف دنبال او می افتادند؛ در شهر میگرداندند و برای او طبل و نقاره و شیپور می زدند و سخنان دینی و اشعار مذهبی می خواندند. این شتر از هر جا و هر کوی و برزن که میگذشت مردم دور او جمع میشدند و پشم حیوان را عوام الناس – بویژه زنان آرزومند – مایه اقبال و رفع نکبت و وبال دانسته، به عنوان تیمن و تبرک از بدنش می کندند و از اجزا تعویذ و حرز بازو و گردن خود و اطفال قرار می دادند.

    این جریان و آداب و رسوم که ریاست آن به عهده شخص معینی بود و مباشرین این کار القاب خاصی داشتند؛ مدت سه روز بطول می انجامید و در این مدت شتر گردانی به در خانه هر یک از اعیان و اشراف شهر که میرسیدند شتر را به زانو در می آوردند و از صاحب خانه به فراخور مقام و شخصیتش چیز قابل توجهی نقداً یا جنساً میگرفتند و از آنجا می گذشتند. روز سوم که روز عید قربان بود، این حیوان زبان بسته را به طرز جانگدازی نحر می کردند، و هنوز جان در بدن داشت که هر کس با خنجر و چاقو و دشنه حمله ور میشد، و هنوز چشمان وحشت زده اش در کاسه سر به اطراف می نگریست که تمام اعضای بدنش پاره پاره شده، گوشتهایش به یغما می رفته است.

    کاری به تفصیل قضیه نداریم، غرض این است که به گفته استاد ارجمند شادروان سید جلال الدین همایی: «از مبنای همین کار در زبان فارسی کنایات و امثالی وارد شده است مانند “شتر را کشتند”. یعنی کار تمام شد. “فلانی شتر قربانی شده است” یعنی: هر کس او را به طرفی می کشید، یا به معنی اینکه دور او را گرفته، اهمیتش می دهند ولی بالاخره نابودش می سازند.» در دنباله مطلب این اصطلاح و ضرب المثل می رسد که: شتر را در منزل فلانی خوابانده اند. یعنی: غائله را به گردن او انداخته اند.

    ضرب المثل اخیر بعد از مرور زمان رفته رفته بصورت و اشکال مختلفه در آمد و هر دسته و جمعیتی به یک شکل از آن استفاده و استناد می کنند که از همه مهمتر و مشهورتر همان ضرب المثل عنوان این مقاله است که ناظر بر شرنگ مرگ و میر می باشد. که به هر حال باید چشید و از غرور و خودخواهی و زیاده طلبی که چون جهاز رنگارنگ شتر قربانی دیرپا نیست، بلکه فریبنده و زودگذر است؛ باید چشم پوشید و برای آرامش خاطر و رضای ندای وجدان، به دستگیری نیازمندان پرداخت و بر قلوب جریحه دار دلسوختگان مرحم نهاد، زیرا به قول شاعر:
    بر هیچ آدمی اجل ابقا نمی کند

    سلطان مرگ هیچ محابا نمی کند صبح وزوان http://www.sobhevazvan.ir

  18. سلام آقا میلاد مداح ،اقبال روشنگرانه شما را ارج می نهیم و همچنان چشم به راه نقدهای سازنده و رهنمودهای ارزنده شما در http://www.sobhevazvan.irهستیم.

    اخبار وزوان

    دل نوشته کاربران / وزوانم کجایی؟؟دقیقا کجایی؟؟

    نوشته شده در ۲۰۱۶/۰۱/۱۳ توسط سروش

    photo_2016-01-13_21-30-09

    خیلی غریبه هم باشی؛ از هر نقطه ای که به شهر وزوان وارد بشوی به راحتی می توانی به جدالی پی ببری که در این منطقه بر سر نام ها در جریان است.
    فقط کافی است چند تابلوی راهنمای جاده را پشت سر بگذاری تا این جدال برایت روشن شود.
    Meymeh 15
    Meymeh 20 km
    Meymeh 5 km
    Meymeh 10 km
    نام شهر وزوان از زمانی که نقشه راه ها و جغرافیایــی نام شهرها در آن نگاشته شد و تا همین چند سال پیش فقط با یک رسم الخط متحد نوشته می شد؛ VAZVAN یا وزوان
    اما از زمان مشخصی به این سو تابلوهای راهنمای شهرها در منطقه بنا به دلخواه مسئولان محلی به شکلی متفاوت نوشته شده و می شود. ظاهرا برخی مسولان وقتی می بینند توان تلفظ حروف نام یک شهر را ندارند ، ترجیح می دهند به جای تلاش برای یادگیری آنچه از آن عاجزند، تمام تلاش خود را صرف تغییر حروف یا از بین بردن کامل نام آن شهر می کنند.

    photo_2016-01-13_21-29-53
    در تمام متون قدیم و جدید و معتبر نام وزوان آمده است رسم الخطی جز Vazvan دیده نمی شود اما ظاهرا برای برخی این رسم الخط و نحوه ی تلفظش بسیار دشوار و غیر قابل قبول است که بر خلاف عرف رایج تاریخی ، به تغییر و از بین بردن آن علاقه ی وافر دارند. البته دلایلی هست که نشان میدهد دلیل این فعالیت های عجیب ، نه دعوا بر سر رسم الخط نوشتاری یک نام بلکه جنگی بر سر ریشه هاست.

    photo_2016-01-13_21-30-02
    نگاهی دقیق به سایر نام های ریز و درشتی که جملگی تغییر یافته اند یا در شکل و حروف به کار رفته در آنها تغییرات جهت دار ایجاد شده است نشان می دهد دراین منطقه چیزی به نام “دعوای نام ها” وجود ندارد و مساله از یک سوء تفاهم یا خطای سهوی بسیار فاصله دارد. در واقع مسأله اصلی “جنگ حذف ریشه” هاست. تلاشی متعمدانه برای تغییر هویت یک شهر و جدا سازی اماکن از تاریخی که به آن تعلق دارند

    خلبان اسدی در ۲۰۱۶/۰۱/۱۴ در ۲:۴۳ ب.ظ گفته:

    کاربران محترم و کامنت گذاران صبح وزوان با خط خطی کردن و یا اضافه کردن تابلو به وسعت کل ایران
    هیچ یک از شهر های ایران زمین نه محو میشوند و نه مشهور، مگر با اشاعه فرهنک و آداب و رسوم آن شهرو با تبلیغ جاذبهای های توریستی و گردشگری و آثار باستانی و غذاهای سنتی به شهر شناخته شده داخلی و خارجی مبدل گردد . مثلا گز کرمانی اصفهان ،سی سه و پل اصفهان ، مسقطی شیراز ، نان برنجی کرمانشاه و لذا در منطقه و شهر و روستاهای اطراف ما هم اماکن گردشگری و غذاهای سنتی وجود دارد از جمله قنات وزوان ، قنات مزد آباد میمه و زیارت سیده صالحه خاتون ازان و غیره ———
    لذا خواهشمند است جهت پیشرفت شهر و منطقه و کشورمان ایران اسلامی خلاصه ای از فرهنگ و جایگاه آن و مقاله ای از سرمایه شهری تا توسعه شهری را مطالعه فرمایید

    فرهنگ چیست و جایگاه آن کجاست؟
    دلت دار زنده به فرهنگ و هوش—— به بد در جهان تا توانی مکوش
    کسی کش بود مایه و سنگ آن——دهد کودکان را به فرهنگیان
    ز فرهنگ و از دانش آموختن——سزد گر دلش باید افروختن
    چنین داد پاسخ بدو رهنمون——که فرهنگ باشد ز گوهر فزون
    که فرهنگ آرایش جان بود——-زگوهر سخن گفتن آسان بود
    گهر بی هنر زارو خوار ست وسست——به فرهنگ باشد روان تندرست
    سپردن به فرهنگ فرزند خرد——-که گیتی به نادان نباید سپرد
    که فر کیان دارد و چنگ شیر—–دل هوشمندان و فرهنگ پیر
    به بخت تو آموخت فرهنگ و رای—-سزد گر فرستی ورا باز جای
    داستان منوچهر و اندرز دادن به سام در پرورش فرزند
    چنین شد به فرهنگ و بالا و چهر—–که گفتی فروزد همی بر سپهر
    پس آگاهی آمد سوی اردوان—–ز فرهنگ و از دانش آن جوان
    همان کودکش را به فرهنگیان—– سپردی چون بووی از آهنگیان
    چو فرزند باشد، به فرهنگ دار—–زمانه زبازی برو تنگ دار
    دلت دار زنده به فرهنگ و هوش—— به بد در جهان تا توانی مکوش
    کسی کش بود مایه و سنگ آن——دهد کودکان را به فرهنگیان

    هیج فکر کرده اید که چرا جامعه ای هزاره در افغانستان تا این حد مورد تبعیض و بی توجهی اقوام حاکم قرار گرفته و می گیرد؟ چرا افغانستان دیروز که مهد فرهنگ وتمدن درخشان بشری بود ا مروز چنین بی رحمانه دستخوش تبعیضهای کشنده ای قومی و انحطاط فرهنگی قرار گرفته است؟
    من گاهی که برای نجات مردم مظلوم و محروم هزاره افغانستان راه اساسی و بنیادی را جستجو می کنم هیج راهی بهتر از توجه به فرهنگ و اصلاح فرهنگ اجتماعی جامعه ای هزاره در نظرم نمی آید. دریک کلام بهترین راهکارها برای نجات از این محرومیت طاقت فرسا اصلاح وتوسعه ای فرهنگ جامعه ای هزاره است. بخصوص فرهنگ همبستگی و احساس مسئولیت پذیری.
    همه ما وشما نام فرهنگ را زیاد شنیده ایم. خصوصا اگر رفتار سبک و بی خردانه ای از کسی می شنویم شاید اولین نسبتی که به او می دهیم نسب “بی فرهنگ” باشد. من خودم هم امروز با یک بی فرهنگ رو برو شدم و از رفتار ناشایست و غیر انسانی او بسیار متأثر شدم. در مسیر را ه همچنان به فرهنگ می اندیشیدم و اینکه فرهنگ چیست؟ چرا جوامعی که فرهنگ پایینی دارند در گیر مشکلات گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است؟ فرهنگ چه نقشی در پیشرفت یک جامعه در عرصه های مختلف دارد؟
    مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعهٔ خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند.

    هر منطقه از هر کشوری می‌تواند فرهنگی متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد. فرهنگ به وسیلهٔ آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود؛ در حالی که ژنتیک به وسیلهٔ وراثت منتقل می‌شود.  
    فرهنگ فارسی معین واژه‌ی «فرهنگ» را مرکب از دو واژهٔ «فر» و «هنگ» به معنای ادب، تربیت، دانش، علم، معرفت و آداب و رسوم تعریف کرده‌است.

    واژهٔ فرهنگ در پهلوی ساسانی به صورت «فره هنگ» آمده‌است که از دو جزء «فره» به معنای پیش و فرا؛ و «هنگ» به معنای کشیدن و راندن، ساخته شده‌است. در نتیجه «فرهنگ» به معنای پیش‌کشیدن و فراکشیدن است. به همین سبب است که در فارسی‌زبانان فرهنگ را سبب پیشرفت می‌دانند.
    برترین فضیلت در هنرهای زیبا و امور انسانی که همچنین به فرهنگ عالی شهرت دارد.
    الگوی یکپارچه از دانش، عقاید و رفتار بشری که به گنجایش فکری و یادگیری اجتماعی نمادین بستگی دارد.
    مجموعه‌ای از گرایش‌ها، ارزش‌ها، اهداف و اعمال مشترک که یک نهاد، سازمان و گروه را مشخص و تعریف می‌کند.
    ● فرهنگ چیست ؟
    انسان موجودی است که با تمام موجودات و حیوانات غیر هم نوع خود تفاوت های اساسی دارد ، از جمله تفاوتهای مهم انسان که در منابع و کتب علوم اجتماعی به آن اشاره شده است . گروه جویی و زیست اجتماعی ، سخن گفتن ، ابزار سازی ، اندیشمندی ، و هدف داری می باشد . انسان از ابتدای حضور خود در زمین نیازهایی داشته تا به کمک آنها ، تا ادامه حیات دهد . برای ادامه حیات کار کرده ، ابزار ساخته و با وسایل و امکانات مختلف اقدام به تولید کرده است ، تولید تلاش آدمی برای فراهم کردن و ساختن ، چیزهایی است که مورد دلخواه انسان است و در طبیعت و یا تولید نیازمند وسایل و ابزار است ، لذا انسان ابزار سازی را پیشه کرده است ، ابزار سازی و ایجاد امنیت ، لزوم همکاری با دیگر انسانها را مورد توجه قرار داد ، از این رو آدمی به جمع توجه می کند . در جهت ایجاد ارتباط با همنوعان سخن گفتن ضروری می شود و سخن گفتن ، علاوه بر ایجاد ارتباط به تقویت و انتقال تجربه افراد می انجامد . به این ترتیب هر گروه اجتماعی ، اقدام به ساختن ابزارها و تولید مشترک می کنند . تا به حیات مورد نظر و دلخواه خود ادامه دهند .
    ساده ترین عنصر زندگی جمعی کنش اجتماعی است ، کنش اجتماعی مجموعه حرکات مشخصی است که یک فرد برای تحقق هدف نسبت به فرد دیگر نشان می دهد . کنش اجتماعی در برگیرنده برخوردهای اجتماعی است ، برخورد اجتماعی اولین اثری است که در قالب جسمی یا روحی توسط یک انسان بر انسان دیگر بوجود می آید . چنین کنشی کار تحریک صورت می گیرد . به دنبال هر تحریک انسان اول پاسخ یا واکنش انسان دوم بوجود می آید . چنین کنشی مداوم است ، لذا تحریک متقابل اجتماعی بوجود می آید ، که جریان دو سویه و مداومی است ، تحریک متقابل اجتماعی به ارتباط متقابل اجتماعی منجر می شود ، ارتباطی است که به شکل های مختلف مثل تقلید ، تلقین ، سخن گفتن و انتقال تجربه از انسانی به انسانی ، و از نسلی به نسلی بعد منتقل می شود ، و به تدریج نوعی هماهنگی در کنش های متقابل اجتماعی بوجود می آید . که سبب می شود ، آدمی از هنگام زادن ، از جامعه آموزش گرفته و متکی به آن گردد . و لذا خواسته یا ناخواسته به حفظ جامعه و استقرار نظم در آن کمک کند .

    در سالیان اخیر بحث مهندسی فرهنگی ، مقاومت فرهنگی، ضد فرهنگ و نظیر آن بسیار در رسانه ها به گوش می رسد و سمینارها و برنامه های متفاوتی درباره آن بر پا می شود. اما سئوال این است که فرهنگ چیست؟شاید هیچ کدام از واژه های علوم اجتماعی به اندازه فرهنگ دارای تعاریف متعدد نبوده است. اما برای کشوری مثل ما که فرهنگ یکی از دغدغه های اصلی آن است پذیرفتن یک تعریف اساسی به نظر می رسد.
    فرهنگ مجموعه منسجمی است از ابزار و وسایل و اجناس مصرفی، منشورها و قوانین اساسی برای گروه های گوناگون اجتماعی اندیشه ها و پیشه ها باورها و آداب و رسوم.
    چه فرهنگ ساده باشد و چه فرهنگ پیچیده باشد در هر حال با دستگاه گسترده ای مواجه می شویم که بخشی از آن مادی و بخشی از آن انسانی و بخشی از آن معنوی است، دستگاهی که بشر به کمک آن از عهده ی حل مشکلات مشخص و ویزه که سر راه او قرار می گیرد بر می آید.
    فرهنگ نظام پیچیده و پویای اجتماعی است که در روند تکامل وجود اجتماعی انسان برای انطباق و سازگاری هر چه بهتر و بیشتر با محیط طبیعی و اجتماعی و ادامه زندگی هر چه غنی تر، متعالی تر و خلاق تری از سوی انسان جمعی آفریده و پرورده می شود و از نسلی به نسل دیگر به عنوان میراثی اجتماعی انتقال می یابد، به عنوان کل تجزیه ناپذیری دال بر و شامل خصوصیات روحی و عقلی، باورها، جهان بینی ها، خصلت ها، مهارت ها، اخلاق، رسوم، ارزش ها و اعتقادات مذهبی، رفتار و راه و رسم زندگی، علوم، هنر، مجموعه نظام های نمادین می شود.  

    از سرمایه شهری تا توسعه شهری
    سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی
    در بعد سازمانی، آموزش نیروی انسانی برای ارتقای بهره‌وری، یکی از موضوعات مهم مدیریت منابع انسانی است. از دیدگاه سیستمی، ارتقای بهره‌وری از طریق توسعه منابع انسانی به عنوان یک راهبرد و استراتژی با استفاده از ابزار آموزش امکان‌پذیر است. بر این اساس، مدیران باید از تمامی زوایا و جوانب سازمان، آگاه باشند و برنامه‌های کاربردی و موثر توسعه منابع انسانی را برای سازمان خود با توجه به قابلیت اثر بر بهره‌وری، تنظیم کنند.
    آموزش‌های سازمانی از طریق عوامل زیر، بر بهره‌وری نیروی انسانی در سازمان، کمک شایانی می‌کنند که مهم‌ترین این عوامل، عبارتند از: تلقی کارکنان از کار و سازمان خود، ماهیت کار، دانش و اطلاعات تخصصی متصدیان، فرهنگ کار، تعادل روانی و جسمانی کارکنان، انگیزه افراد برای انجام بهینه کار خود، روحیه کارکنان و خشنودی از کار، میزان همکاری افراد در سازمان، نظم و انضباط در کار و اعمال مدیریت زمان، مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری، اعمال مدیریت اثربخش و کارآمد، فراهم بودن امکانات آموزش، نوآوری، خلاقیت و فراهم بودن محیط برای رشد خلاقیت‌ها، تجربه و سوابق مناسب برای ایفای وظایف شغلی. از بعد حضور فرد در جامعه شهری، آموزش می‌تواند در ارتقای سرمایه شهری، موثر باشد. با استفاده از ابزارهای آموزشی، هر یک از شهروندان نسبت به شهر، نقش‌آفرینی در شهر و از میزان توانایی‌ها و دانش خود، ‌آگاهی پیدا کرده‌اند و درصدد رفع نیازهای جمعی در شهر و مشارکت در حل و فصل مشکلات شهری برمی‌آیند، همچنین آنها می‌توانند در توسعه پایدار شهری موثر باشند. دوره‌های آموزشی با عنوان آموزش شهروندی، از جمله دوره‌های آموزشی است که برای این منظور در نظر گرفته شده است.
    بر این اساس، آموزش به منظور ارتقای قدرت خلاقیت نیروی انسانی، هم در بعد سازمانی و هم در بعد حضور فرد در اجتماع، می‌تواند اثرات مهمی در توسعه پایدار شهری داشته باشد. اینکه هر یک از افراد در سازمان خود خلاقیت داشته باشند، می‌تواند در بهره‌وری عملکردی سازمان و خلق محصولات جدید سازمانی، بسیار کمک‌کننده باشد که اثرات سرریز آن می‌تواند باعث تحولات اساسی در اقتصاد شهری شود. از سوی دیگر، خلاقیت هر یک از شهروندان در محیط شهر می‌تواند موجب تسهیل فعالیت‌های شهری و حرکت در جهت کاهش هزینه‌ها در اقتصاد شهری، همراه با افزایش ارائه خدمات شهری، راحت‌تر و با کیفیت‌تر شود. البته ضروری است که مدیریت خدمات شهری با ارتقای خلاقیت شهروندی و جهت‌دهی آن به سمت توسعه شهری و حمایت از اقتصاد شهری، استفاده لازم را ببرد؛ در غیر این صورت، هر یک از شهروندان نمی‌توانند در توسعه پایدار شهری با استفاده از قوه خلاقیت خود نقش‌آفرین باشند. استفاده از انجمن‌های داوطلبانه مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت شهری، به منظور شکوفا کردن قوه خلاقیت شهروندان، همسو کردن آنها با توسعه پایدار شهری و نیز برای ارتباط با نهادهای مدیریت شهری، می‌توانند بسیار مهم و موثر باشند. از آنجا که یکی از اهداف توسعه پایدار شهری، زندگی در محیط سالم شهری است، یکی از انواع آموزش‌هایی که لازم است متناسب با بعد حضور فرد در شهر به عنوان شهروند داده شود، آموزش برای جلوگیری از خدشه وارد کردن به سلامت شهری و نیز حرکت فعال در جهت ارتقای سلامت شهری است. اینکه هر یک از شهروندان، آموزش ببینند که به نحوی از ایجاد هرگونه آلودگی (آلودگی زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا، آب و محیط شهری و آلودگی صوتی) در شهر جلوگیری کنند یا آلودگی‌های ایجاد شده را به طور انفرادی یا با همکاری با سازمان‌های خدمات شهری رفع کنند، می‌تواند از مصادیق بارز و بسیار مهم تاثیر ارتقای سرمایه شهری بر توسعه پایدار شهری باشد.
    یکی دیگر از اصول اساسی سرمایه شهری، تعامل اجتماعی منسجم، متعهدانه و همراه با مسوولیت‌پذیری و حرکت به سمت رفع نیازهای جمعی و انجام اقدامات دارای نفع جمعی شهروندان در مجموعه شهر است. تعاملات اجتماعی، میان انسان‌ها، سازمان‌ها و انسان‌ها و سازمان‌ها با سازمان‌ها، انسجام‌بخش است. تعاملات اجتماعی دارای کارکردهای اقتصادی مهمی در سیستم‌های اجتماعی، مانند اجتماع یک شهر هستند. سرمایه اجتماعی مناسب، قادر است هزینه‌های تبادلات و تعاملات مرتبط با اجتماع و سازمان‌های مختلف؛ نظیر هزینه قراردادها، کنترل و نظارت از طریق سلسله‌مراتب و مقررات بوروکراتیک را در حد قابل توجهی، کاهش دهد و در اقتصاد پایدار شهری، موثر واقع شود. هزینه‌های تعاملات اجتماعی و اقتصادی، در اجتماع‌هایی که دارای تعامل اجتماعی منسجم و بهینه‌ای نیستند، بالاست و این امر به دلیل بالارفتن هزینه‌های نظارت و کنترل، مذاکرات و اعمال دستورالعمل‌های رسمی است. از سوی دیگر، این تعاملات می‌توانند زمینه‌های بسیار مثبت و موثری در رفع نیازهای جمعی و انجام اقدامات دارای نفع جمعی در اجتماع شهری داشته باشند. در شهری که شهروندان آن با مسوولیت‌پذیری و تعهد، به مشارکت در امور شهر می‌پردازند، مشکلات به سرعت، حل شده و حرکت به سمت رفع نیازهای شهری و اقداماتی که موجب انتفاع عموم شهر می‌شوند، شتاب می‌گیرد. از این رو، مدیران شهری همواره به دنبال مشارکت حداکثری شهروندان در مناسبات مختلف شهری هستند. این مشارکت‌ها می‌توانند در عرصه‌های مختلفی وجود داشته باشند؛ مانند مناسبات سیاسی در شهر، حرکت‌های اجتماعی، اقتصاد شهری و ملاحظات زیست‌محیطی.

    موفق و موید باشید.

    پاسخ

    حمید در ۲۰۱۶/۰۱/۱۴ در ۳:۰۶ ب.ظ گفته:

    در رابطه با این کارهای عهد حجری فقط و فقط مسئولین اجرایی و انتظامی و قضایی منطقه مقصر اصلی می باشند که این مجرمین را شناسایی و مجازاتشان نمی کنند والا مگر مملکتی که دارای قانون می باشد ،می شه که یک تعداد معدودی خرابکار هر کاری که بخواند انجام بدهند و راست راست بگردند.

    وزوان در ۲۰۱۶/۰۱/۱۳ در ۹:۵۷ ب.ظ گفته:

    واقعا برای این فرهنگ و شخصیتشون متاسفیم….

    پاسخ

    همشهری در ۲۰۱۶/۰۱/۱۳ در ۱۰:۴۷ ب.ظ گفته:

    به دشمنان بگوئید به جای حذف نام وزوان حروف «و – ز- ا- ن » را از حروف الفبا حذف کنید تا نتوان نام این شهر زیبا و مظلوم را نوشت . ای بدخواهان

    پاسخ

    وزوانی در ۲۰۱۶/۰۱/۱۳ در ۱۱:۴۰ ب.ظ گفته:

    و سر جنگ ریشه ها ،تیشه به ریشه تاریخی می زنیم که نزد ما امانت است تا سالم به آیندگان برسانیم . ناشی از احساسات ناسیونالیستی که نه،احساسات قومی از نوع متعصبانه و کور کورانه ، آثار تاریخی را نشانه می گیریم و نابود می کنیم که اول از همه دودش به چشم خودمان می رود اما نمی فهمیم تعصب اجازه فهم نمی دهد که اگر قناتمان ۳۰۰۰ ساله یا نه اصلاً ۳۰۰ ساله است متعلق به کل ایران و بلکه جهان است مثل همه آثار باستانی مثل تخت جمشید و … نسل ها پشت سر هم رفتند اما تاریخ و فرهنگ ماندگار شد. آیندگان راجع به ما چه می شنوند!!!سبک زندگیمان را اصلاح کنیم .طرز فکرمان را عوض کنیم.مدارک دانشگاهی را نگیریم تا قابش کنیم و پزش را بدهیم بگیریم که بفهمیم سال هاست در دهکده جهانی زندگی می کنیم مرزها رنگ ها و شکل ها رنگ باخته و دموکراسی و آزاد اندیشی و قانونمندی ریشه دوانده . زمان جنگ و دعوا سال هاست که گذشته و دیپلماسی و فهم متقابل حرف اول و آخر را در دنیا می زند، چرا در منطقه ما بعنوان یک دنیای کوچک شده عرف دیپلماتیک حکم فرما نباشد.

    پاسخ

    محمد در ۲۰۱۶/۰۱/۱۴ در ۱۲:۲۳ ق.ظ گفته:

    شاید مشکل سواد خواندن و نوشتن بوده شاید هم شناخت فارسی از انگلیسی وشاید هم در شمارش اعداد مشکلی پیش آمده،آخر کدام آدم باسوادی زشتی های وجودیش را به روی تابلو نقاشی می کند؟

    پاسخ

    علی در ۲۰۱۶/۰۱/۱۴ در ۱۲:۳۴ ق.ظ گفته:

    نویسنده بی نام دستان پر از ……..را می بوسم و قسم به وزوان حرفی باقی نمی ماند.

  19. میلاد جان سلام باتشکراز زحمات ارزشمند جنابعالی ، با توجه به اینکه مرکز نیکوکاری حضرت اباالفضل(ع) در شهرمان وزوان مدتی است که افتتاح گردیده و هدف این مرکز جمع آوری کمک های مردمی و رسانیدن آن به دست نیازمندان واقعی شهرمان می باشد وبا توجه به حس وطن دوستی همشهریان وزوانی مقیم تهران وهمچنین تقدیر وتشکر از کمک های ارسالی چشمگیر عزیزان از ابتدا تاکنون ، از شما عزیز دوستدار وطن درخواست می نمایم در سایت خودت در جهت تبلیغ این مهم و شناساندن مرکز به هموطنان عزیز و هدایت کمک های عزیزان به سوی مرکز نیکوکاری مساعدت لازم را بنمایید.با تشکر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

آموزش زبان ترکی آذری آموزش زبان ترکی آذربایجانی